Impresii la final de proiect (10)
Proiectul „Calitate și Incluziune prin Educație” n-ar fi putut exista fără specialiștii implicați în activitățile de evaluare și mai ales cele de consiliere psihologică. Unul dintre ei, Mădălina Haiteș, a lucrat cu o parte dintre cele mai dificile cazuri: cu 130 de copii între 7 și 16 ani, toți cu cerințe educaționale speciale, incluși în proiect din cadrul Centrului Școlar pentru Educație Incluzivă „Alexandru Roșca” din Piatra Neamț.
„În cadrul proiectului am realizat activități de consiliere psihopedagogică și consiliere copii și tineri care au avut următoarele obiective: promovarea sănătăţii şi a stării de bine a copilului- funcţionarea optimă din punct de vedere somatic, fiziologic, mental, emoţional, social, spiritual; dezvoltarea personală- cunoaşterea de sine, imaginea de sine, capacitatea de decizie responsabilă, relaţionare armonioasă, controlul stresului, tehnici de învăţare eficientă, atitudini creative, opţiuni vocaţionale realiste și prevenţie a dispoziţiei afective negative, a neîncrederii în sine, a comportamentelor de risc, a conflictelor interpersonale, a dificultăţilor de învăţare, a dezadaptării sociale, a disfuncţiilor psihosomatice, a situaţiilor de criză.
Cele mai apreciate de copii au fost activitățile creative prin care copiii și-au putut dezvolta imaginația, dar și activitățile interactive prin care s-au exersat interschimburile de idei, de experienţe, de cunoştinţe.
Eu consider că prin aceste activităţi am insuflat copiilor participarea activă şi responsabilă la viaţa socială, am reușit să previn de multe ori conflictele prin manifestarea unui comportament bazat pe respect, toleranţă, grijă faţă de sine şi faţă de ceilalţi. Am avut prilejul să dezvolt creativitatea lor, exersarea responsabilităţii pentru propria învăţare, folosirea la nivelul vârstei a unor tehnici noi de informare şi comunicare, folosirea multitudinii de tehnici de muncă în grup, care valorizează autonomia, disciplina şi perseverenţa toate acestea aducând valori importante pentru viaţa de adult şi chiar pentru o posibilă carieră profesională.
Cât privește evoluția beneficiarilor, cred că la toți am văzut schimbări în bine. Am remarcat cazul lui D. care atunci cand a intrat în program era un copil extrem de agitat, care nu respecta nici un fel de regulă. Acum D., cu efort din partea tuturor celor implicați, a reușit să se disciplineze, a învățat să-și stăpânească emoțiile și să interacționeze cu colegii de școală.
În acest context, consider că aceste proiecte, cu o paletă largă de obiective şi scopuri, vin în întâmpinarea şi adaptarea copiilor la problemele mediului şcolar, ajută mult în dezvoltarea tehnicilor de muncă eficientă în echipă, la autocunoaştere şi dezvoltare personală, la dezvoltarea metodelor de facilitarea interacţiunilor dintre copii, la dobândirea regulilor de grup, la dezvoltarea socială şi emoţională a fiecăruia, la dezvoltarea capacităţii de a lua decizii, la rezolvareaa problemelor cu care se pot confrunta.” a declarat doamna Mădălina Haiteș, psiholog.