Ce spun specialiștii ?
Specialiștii DGASPC Neamț – instituție parteneră în proiectul „Calitate și Incluziune prin Educație”, ne vorbesc despre activitățile lor și rezultatele obținute la jumătatea implementării acestui ambițios proiect.
„În cadrul ședințelor de consiliere pe care le susțin la Școala Gimnazială ,,Daniela Cuciuc”din Piatra Neamț și la Școala Gimnazială Bodești, copiii din cadrul Proiectului „Calitate și Incluziune prin Educație” au înregistrat progrese în ceea ce privește dezvoltarea încrederii în sine, abilitatea de soluționare a problemelor, negocierea și logica succesiunii abilităților de a face față oricăror situații, dezvoltarea limbajului. Am obținut toate acestea prin jocurile didactice introduse în consilierile psihopedagogice. Am realizat cu beneficiarii noștri o învățare activă, acordând un rol dinamic intuiției și imaginației fiecaruia în parte. Prin schimbareacomportamentelor, au descoperit resursele proprii necesare depășirii dificultăților cu care se confruntă în relațiile elev-elev, elev-profesor.În privința combaterii abandonului școlar, am urmărit consolidarea stării de binea elevilor, a stimei de sine, astfel încât unii dintrecei predispuși abandonului școlar din cauza rezultatelor slabe la învățătură sau pe fondul unui mediu familial precar, se bucură de atenția acordată, se simt respectați, valorizați și utili, dobândind astfel încredere în forțele proprii pentru a continua constant procesul educațional.”
Gianina Petronela Eibenschütz – psiholog
„La aproape un an și jumătate de la demararea proiectului „Calitate și Incluziune prin Educație”, ca urmare a consilierilor desfășurate până în prezent, atât la Școala Gimnazială din Tupilați, cât și la Școala Gimnazială din Miroslovești, județul Iași, am constatat o îmbunătățire în procent de 75% a situației la învățătură a elevilor din cadrul proiectului și o diminuare a absenteismului cu 20%. Beneficiarii participă la activitățile școlare în procent de 85%, iar părinții dau dovadă de o mai bună implicare în procesul de învățământ al copiilor.”
Iuliana Gabriela Ciorobîtcă – psiholog
„Ca logoped, am mers la 8 dintre unităţile școlare partenere în proiect și am constatat nevoia acută a acestora de specialiști care să-i ajute pe elevi să înțeleagă importanța educației în procesul lor de creștere și maturizare. Prin entuziasmul pe care l-au arătat la activitățile organizate pentru ei (logopedie sau consiliere logopedică), acești copii au demonstrat câtă nevoie au de atenție și de motivație, pentru a-și corecta sau pentru a-și îmbunătăți atitudinea față de școală, față de colegi, de cadrele didactice sau chiar față de familie. Iar acest lucru se poate realiza doar cu ajutorul unor specialiști care să-i îndrume cu blândețe, dar și cu fermitate și care să le ofere informații corecte și adecvate vârstei lor.”
Andreea – Maria Hideg – logoped
„Ședințele de consiliere psihopedagogică a beneficiarilor din cadrul Centrului de educație Incluzivă „ Alexandru Roşca” din Piatra Neamț, au avut ca obiective creșterea randamentului școlar și a interesului pentru orientarea în carieră, prevenirea dispoziției afective negative, a neîncrederii în sine și comportamentelor de risc, a conflictelor interpersonale, a dificultăților de învățare, a situațiilor de criză, corectarea și înlăturarea tulburărilor de atenție, de percepție, de reprezentare, de relaționare, stimularea motivației pentru învățare și cultivarea creativității.
În cadrul ședințelor de consiliere s-au exersat și comportamentele cooperante cum ar fi: ascultarea, așteptarea rândului, oferirea de ajutor, împărțirea cu ceilalți.
Pe parcursul activităților desfășurate până în prezent, am observat că cele mai utile și eficiente sunt activitățile prin care se stimuleză autocunoașterea, cunoașterea celorlalți și a mediului înconjurător, prin explorare senzorială, formarea și dezvoltarea psihomotricității, cunoașterea și operarea cu elemente familiare din mediul înconjurător. Activitățile au urmărit formarea conduitelor independente pentru integrarea pe plan social: inițierea și stabilirea de relații cu cei din jur, utilizând diverse forme de comunicare, participarea la situații de comunicare și relaționare socială. Un alt tip de activități care sunt necesare și utile beneficiarilor înscriși în proiect, sunt cele prin care se stimuleză și se dezvoltă capacitățile psiho-individuale în vederea adaptării la mediu(stimularea dezvoltării intelectuale prin exersarea și dezvoltarea proceselor psihice de bază, valorificarea structurilor psiho-individuale în conduite independente).
Mădălina Haiteș – psiholog
„Beneficiarii noștri din cadrul Școlii Gimnaziale Gherăești, au înregistrat progrese în ceea ce privește combaterea abandonului și a absenteismului școlar. Elevii au fost sprijiniți să înțeleagă importanța participării reale la procesul de educație și primul efect a fost scăderea numărului de absențe. Mai mult, toți au înțeles că printr-o educație continuă, respectiv prin înscrierea la un liceu sau la o școală profesională pot obține garanția unei vieți independente și a unui rol bine definit în societate.În urma discuțiilor purtate cu cadrele didactice din cadrul școlii, s-a remarcat o implicare activă a părinților în procesul de învățământ, prin participarea la ședințe și discuții cu profesorii. În același context, din discuțiile purtate cu profesorii de educație remedială din cadrul proiectului,s-a constatat o îmbunătățire a situației la învățătură a elevilor din cadrul proiectului.”
Iulia Țifui- psiholog
„Pentru îndeplinirea obiectivelor proiectului nostru, împletim dragostea lucrului cu copiii și dăruirea noastră cu metode și tehnici specifice profesiei noastre. Pornind de la nevoile concrete de consiliere ale copiilor și tinerilor din proiect (în special nevoia de stimulare), activitățile desfășurate, în grup sau individual, sunt interactive și cuprind exerciții de autocunoaștere, povești terapeutice, diferite experimente, exerciții prin joc, socializare.
Copiii participă cu bucurie și cu interes la toate întâlnirile și au devenit din ce în ce mai atenți și mai sociabili. Mulți dintre copii au mai multă încredere în ei înșiși, le-a crescut stima de sine, ceea ce îi face să manifeste mai multă inițiativă, iar faptul că reușesc ceea ce-si propun îi motivează și ii stimulează și pentru învățare. Nu în ultimul rând, copiii au nevoie de multă dragoste!”
Ionela Diana Imbru – psiholog
„Atunci când am început activitățile la Școala Profesională Valea Ursului și la Școala Gimnazială Făurei, abilitățile de scris și de citit ale elevilor erau slab dezvoltate, iar cunoștințele școlare dobândite nu erau în acord cu vârsta și cu nivelul de școlarizare atins. Mulți dintre ei, la nivelul familiilor nu au sprijin material și emoțional pentru a desfășura activități educative. Cu toate acestea, am remarcat un interes crescut al copiilor pentru desfășurarea activităților interactive. Ei sunt bucuroși să învețe folosind ca instrumente ajutătoare desenul, construcțiile de tip lego, jocurile de rol, activitățile în aer liber ori muzica. Așa încât am început activitățile de consiliere în vederea creșterii randamentului școlar și a optimizării relațiilor elev-elev, elev-profesor și elev-familie cu accent pe latura practică a acestora. Rezultatele se văd deja, însă trebuie conștientizată necesitatea acordării acestor servicii pe termen lung.”
Dimitrie Morariu – psiholog